Er zijn wereldwijd duizenden tech-startups en 205 daarvan kunnen we inmiddels beschouwen als een miljardenbedrijf.
Wat is nou het verschil tussen een beginnende onderneming die het wel aardig doet en een startup die meer dan een miljard dollar (of euro) waard wordt?
Jessica Livingston is medeoprichter van Y Combinator, Dat is een Amerikaanse organisatie die startups in de beginfase helpt om door te kunnen groeien. In Nederland hebben we met Rockstart ook zo’n organisatie.
Ieder half jaar begeleidt Y Combinator tweehonderd startups. Inmiddels heeft Livingston er dus al duizenden voorbij zien komen. Veel van de bedrijven die ze heeft gezien doen het inmiddels goed, sommige zijn zelfs uitgegroeid tot miljardenbedrijf, zoals Airbnb.
Livingston kan dus wel wat zinnigs zeggen over hoe je succesvol wordt met je onderneming. In één zin: “Een ogenschijnlijk kansloos idee dat uitgroeit tot iets waanzinnig groots, in combinatie met oprichters die een kans zien en ermee aan de slag gaan.”
Voor degenen die willen weten wat ervoor nodig is om een jong bedrijf extreem succesvol te maken, heeft ze negen aanwijzingen.
- Geluk. Naast een goed idee moet de timing ook goed zijn. Daarbij speelt geluk een grote rol. De meeste succesvolle ondernemers hebben een goed idee op het juiste moment. Soms komt het ook voor dat een idee groeit en zich ontwikkelt, zonder dat de oprichters doorhebben dat het een goed idee is.
- De juiste motieven. Oprichters van succesvolle bedrijven zijn nooit begonnen met het idee om zo snel mogelijk rijk te worden. Ze zijn altijd echt geïnteresseerd in wat ze doen. Ze denken op lange termijn, ze zijn dan ook niet gevoelig voor bedrijven die hun startup willen overnemen, ze willen helemaal niet stoppen.
- Speel in op een behoefte. Het is beter om iets te doen of te maken wat je zelf zou willen hebben. Vervolgens moet je hopen dat er mensen zijn met dezelfde behoeftes. Het idee achter een bedrijf hoeft aan het begin helemaal niet groots of spannend te zijn, Airbnb is begonnen als een verhuurdienst voor matrassen en kijk waar zij zijn geëindigd. Je moet iets vinden waar veel mensen een beetje voor willen betalen, of iets waar een aantal mensen veel voor wil betalen.
- Doe is simpels. Je moet een startup kunnen beschrijven in vijf woorden of minder. Voorbeelden: Facebook is een netwerk voor vrienden, Uber is een auto op aanvraag. Vaak zijn de ideeën in het begin veel minder algemeen - Facebook wilde Harvard-studenten met elkaar in contact brengen - uiteindelijk moet je iets worden dat aan een basisbehoefte voldoet.
- Durf aan de slag te gaan met een vreemd idee. Toen ze de eerste pitch van Airbnb zag - het verhuren van matrassen - was Livingston niet enthousiast. Maar oprichters moeten buitenbeentjes zijn en geen boodschap hebben aan mensen die twijfelen aan het idee. Je moet onafhankelijk zijn, je mag je geen zorgen maken over wat andere mensen van je denken.
- Wees niet bang voor een groots idee. De angst voor een geweldig idee weerhoudt de meeste mensen ervan om bijvoorbeeld een sociale site voor studenten tot een wereldfenomeen uit de bouwen. Het kost gewoon tijd om een beperkt idee om te zetten naar een miljardenbedrijf. Er zijn maar een paar mensen die dit proces juist leuk vinden en niet bang zijn om door te zetten.
- Gedrevenheid en veerkracht. Als iemand een eigen bedrijf heeft, is het een stuk makkelijker om te zien of die persoon echt gedreven is. Dan staat er niemand boven je en moet je alles zelf doen. Veel mensen vinden het prettiger om te werken met een baas die de lijnen uitzet, maar sommigen bloeien pas op als ze zelf aan het roer staan.
- Beschouw het als je levenswerk. Voor oprichters van een zeer succesvolle startup is dat bedrijf altijd "het" levenswerk. Zij houden de lange termijn in de gaten, zij zullen hun bedrijf nooit zomaar verkopen, ook al kunnen ze daar op de korte termijn een hoop geld mee verdienen.
- Je moet jezelf kunnen ontwikkelen tot een leider. Mooie dingen maken en een goeie manager zijn, dat zijn twee totaal verschillende dingen. Veel mensen houden er dan ook niet van om beide te doen. Maar om een miljardenbedrijf op te zetten moet je wel kunnen meegroeien met je bedrijf. Je moet leiding kunnen geven en dat ook nog leuk gaan vinden. Er zijn maar weinig mensen die beide dingen goed kunnen. Maar dat is wel essentieel als je een succesvolle startup wil uitbouwen.